Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Mitt bästa liv – ett samarbete mellan Teaterhögskolan och Banditsagor

En svartvit bild av ett ensamt huvud någon håller upp för kameran. Foto.
Sanne Ahlqvist Boltes som Huvud. Foto: Karin Auran Frankenstein.

Har du någonsin undrat vad som skulle hända om ett artificiellt huvud var inblandat i ett triangeldrama? Ja, nu behöver du inte längre undra! I ett samarbete mellan den Malmöbaserade teatergruppen Banditsagor och Teaterhögskolan sätts nu föreställningen Mitt bästa liv upp på Inkonst här i Malmö.  


Mitt bästa liv är ett relationsdrama och en mörk komedi centrerat kring en av våra mest omtalade nymodigheter – artificiell intelligens (AI). Det handlar om en kvinna som förälskar sig i sin egen artificiella uppfinning, och vad som händer när den måste förhålla sig och granskas i skenet av en mänsklig relation. 

Föreställningen är skriven av teaterhögskolans universitetsadjunkt Annika Nyman, och med på scen hittar vi Teaterhögskolans universitetslektor och lärare Henry Stiglund, samt alumnerna Emelia Sallhag och Sanne Ahlqvist Boltes. John Hanse, även han gammal vän till Teaterhögskolan som återkommande gästlärare, regisserar. 

Föreställningen är en del av Henry Stiglunds forskningsprojekt, och vi har därför passat på att fråga Henry Stiglund om föreställningen:

Har det varit spännande att experimentera på temat AI?
Vi har studerat nutidens snabba utveckling inom AI , och de nya uttrycken för faktiska relationer som utvecklas mellan människa och AI. Sen är historien förlagd i en inte alltför avlägsen framtid. En fantasi om hur det kanske kommer att bli.

Hur har det varit att stå på scen tillsammans med alumner från Teaterhögskolan? 
Fantastiskt kul. Vi talar ” samma språk”, och vet vad vi letar efter i ”grundbygget”. Sen är det en mycket lekfull och kreativ process tillsammans med skådespelare, dramatiker, regissör och off-stage team!

En svartvit bild av ett ensamt huvud någon håller upp för kameran. Foto.
Emelia Sallhag som Dottern.

Berätta mer om din forskning!
En del av min forskning rör skådespelarens identitetstagande i relation till publiken i tre lager: den privata, skådespelaren/ berättaren och Rollen. Eftersom pjäsens tema rör relationer mellan människor, och formen är utan ”fjärde väggen”, kommer även relationen till publiken som en följdfråga.  En annan del rör mitt intresse för vad skådespelarens kreativitet består i, och vilka strategier som frigör den. 

Detta forskande i mitt eget skådespeleri hoppas jag bidra till att utveckla mina verktyg som pedagog, Henry Stiglund

Mitt bästa liv är ett samarbete mellan Teaterhögskolan och Banditsagor. Banditsagor är en turnerande fri teatergrupp med bas i Malmö. De gör föreställningar för både barn och vuxna, och har det kollektiva berättandet som grund i sitt scenkonstnärliga arbete. 

Hur har samarbetet mellan Banditsagor och Teaterhögskolan fungerat? 
Bra! Teaterhögskolan bidrar med mig, jag kombinerar min forskningstid med delvis tjänstledighet i början av hösten. Jag fortsätter att forska på skådespelarens kreativitet och relationen med publiken. 

En svartvit bild av ett ensamt huvud någon håller upp för kameran. Foto.
Henry Stiglund som Dadden.

Den 8 november har föreställningen sin urpremiär, och följs av ytterligare 6 speltillfällen. Ännu finns det biljetter kvar som kan bokas på Inkonst hemsida.  

Boka dina biljetter här.  


Recensioner

DN - Kristina Lindquist

Svenska Dagbladet - Theresa Benér

Aftonbladet - Barbro Westling

Sydsvenskan - Boel Gerell