Pernilla August utnämns till hedersdoktor den 31 maj

Bild på Pernilla August från intervju. Bild.

Pernilla August har utsetts till ny hedersdoktor för 2024 vid Lunds universitets Konstnärliga fakultet. Hederstiteln kommer att tilldelas henne under en ceremoni som äger rum fredagen den 31 maj i Lund.

Under fredagen den 31 maj kommer Pernilla August att delta i ceremonin i Lund för att ta emot sin hedersdoktorstitel från Lunds universitetet. Doktorspromotionen är fakulteternas största akademiska evenemang.

Pernilla August är en framstående skådespelare och regissör. Hennes långa karriär gör henne till en ändlös källa av inspiration för hela den Konstnärliga fakultetens medlemmar. Särskilt för Teaterhögskolans studenter är utnämnandet av Augusts hederstitel betydande. Redan under tisdagen den 28 maj träffande Pernilla August studenterna vid Teaterhögskolan och delade med sig av sina erfarenheter inom branschen.

Vi gratulerar Pernilla August till hederspromoveringen!

Om Pernilla August

Pernilla August har en lång karriär bakom sig, både som skådespelare och regissör på scen, i TV och på film. Hon kom till Dramaten i mitten av 80-talet och medverkade i flera omtalade uppsättningar som Ett dockhem, En vintersaga, Maria Stuart och Gengångare. August har spelat i en rad kända film- och TV-produktioner, allt från Fanny och Alexander 1982, via Star Wars till Händelser vid vatten 2023. Hon mottog Guldbaggen och priset som bästa skådespelerska i Cannes för sin insats i Den Goda Viljan. Som regissör märks hennes arbete med filmatiseringen av Svinalängorna, till vilken hon skrev manus och belönades med Guldbaggen för bästa regi.

Pernilla August iklädd ceremoniell hatt. Bild.