Examensproduktion #1 Månen och de andra planeterna

Om föreställningen

Månen och de andra planeterna av Staffan Valdemar Holm är en samling kortpjäser om det komiska och absurda i tillvaron. Pjäsen, som hade urpremiär på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm 2022, är en dykning in i en värld där det knasiga, brutala och obehagliga vävs samman.

I en mosaik av vardagliga ögonblick gestaltas omkring 80 roller av tolv studenter i avgångsklassen i skådespeleri. Där en historia slutar börjar snart en ny – från en man som hoppar från en balkong under en lägenhetsvisning i Hammarby Sjöstad till en anställd på Kronofogdemyndigheten som har gråtit i 55 år. Dimman tätnar och undergången känns ständigt närvarande.

Månen och de andra planeterna regisseras av Pelle Öhlund, regissör, skådespelare och dramatiker. Pelle är själv utbildad på Teaterhögskolan i Malmö och har startat samt drivit två fria teatrar i Malmö: Unga konstnärliga teatern och Varietéteatern Barbès. Han har varit verksam som regissör och dramatiker på teatrar runtom i Sverige, samt tilldelats ett flertal stipendium och priser. Sedan 2020 är Pelle Öhlund konstnärlig ledare på Moomsteatern i Malmö.

Medverkande: skådespelarprogrammets avgångsklass 2024
Alexej Antić, Amanda Lindberg, Emelia Sallhag, Emma Lindberg, Emma Stocke, Evelina Benedicks, Ida Knapp Drougge, Liv Hargne Granath, Olle Roberg, Tim Dillman, Valia Sapouna, Viktor Carlsson

Röst: Henry Stiglund

onsdag 20/3 kl 19
torsdag 21/3 kl 19
fredag 22/3 kl 19

Längd: ca 2h 45 min inklusive paus.
Foajén öppnar 30 min innan föreställningsstart.

Rekommenderas från 16 år och uppåt.

Biljetter säljs via Kulturcentralen:

Gruppbokningar: utbildningar och föreningar har möjlighet att boka plats utan kostnad. Kontakta biljettbokning [at] thm [dot] lu [dot] se (biljettbokning[at]thm[dot]lu[dot]se) för bokningsförfrågningar.

Observera: även om det är fullbokat är det ofta några som inte dyker upp, det går alltid att komma och chansa på att det blir platser över!
Eventuella kvarvarande biljetter säljs på plats i foajén (betalning via Swish, ej kontant eller med kort).

Föreställningsfoton

Foto: fyra skådespelare utklädda till fåglar.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: personer i 1700-talskläder och peruk, med förbundna ögon.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: en gråtande person i mörk regnrock och hårnät, omgiven av två personer i vit labbrock och hårnät.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: en person som stirrar rakt fram och sträcker upp en hand med utspretade fingrar.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: en man med grön öppen jacka, tittar framåt uppåt.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: en blundande person i vit labbrock och hårnät, bredvid en person i kortärmad sportskjorta.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: en leende kvinna i blond page, beiga kläder, hållandes i en pärm från en mäklarfirma.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: fyra personer med olika beiga kläder står på rad och ser oroliga och skeptiska ut.

Foto: Emmalisa Pauly

Foto: fyra personer tittar på något i en mobiltelefon, en person står bakom och verkar nervös.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: ett antal personer stående på rad, de är skadade och har bandage på olika sätt.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: två personer i vita labbrockar och hårnät framför några dörrar.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: en kvinna i blond page, klädd i beige, sitter på golvet. Bakom henne ett barn klädd i brunt och med en propellerkeps på huvudet.

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: en man som lyfter på sina glasögon och läser från en mobiltelefon

Foto: Emmalisa Pauly.

Foto: en person i mönstrad kofta och prästkrage, ståendes i profil.